“Ik wil iets doen met Big Data”

Tim Paauw

Data Scientist

Een veelgehoorde uitspraak tegenwoordig, bij klanten, maar eigenlijk overal om ons heen. Big Data gaat ons nieuwe inzichten geven en onze werkwijze compleet veranderen. Data is de nieuwe olie en, net als bij olie, is meer data beter dan minder data. Elke 2 jaar verdubbelt de hoeveelheid data, komt dat even goed uit!

Gaaf dat je aan de slag wilt, maar waarom moet de data gelijk zo Big? Heb je wel data die je “big” zou willen noemen? Los van de definitie van wanneer data precies big is (waar talloze meningen over zijn), gaat het volgens ons niet om de grootte van de data. Wat er eigenlijk bedoeld wordt met “we moeten iets met Big Data” is: we willen meer inzicht in wat er gebeurt, of wat er gaat gebeuren, en dat willen we doen met data. Dat inzicht kan gaan over de eigen processen, de klanten, de markt, noem maar op.

Die inzichten creëer je door toepassing van algoritmes, analyses op de data. Data zelf heeft namelijk weinig waarde zoals ook Peter Sondergaard, senior vice president van Gartner Research, vertelt:

“Data is inherently dumb. It doesn’t do anything unless you know how to use it, how to act on it, because algorithms is where the real value lies. Algorithms define action.”

Daarvoor hoeft de data niet groot te zijn. Het koppelen van verschillende bronnen kan al een stuk interessanter zijn dan grootte: patronen kunnen zich voordoen over meerdere bronnen heen. Mocht de data dan te groot worden om op je laptop te analyseren, dan is dat vooral een technische/wiskundige uitdaging, de analyses worden er niet anders van.

Ynformed-small-2

Het gaat om de analyse, de algoritmes en wat je er mee doet. Wij hebben het dus liever over data science, over machine learning en data mining, dan over Big Data. Over datagedreven werken en sturing, want dat is waar het om gaat: slimme keuzes maken op basis van goede analyses van data. Weg van ongefundeerde keuzes en generieke aanpakken, op naar slimme inzet en meer effectiviteit. Daar gaan we voor bij Ynformed.

Voor klanten betekent dit datagedreven werken soms ook uit de comfort-zone van de algemene aanpak stappen. Het is niet alleen techniek, het is juist ook organisatie. Niet alleen big data, maar data science kan je werkwijze compleet veranderen. Ben je daar klaar voor, neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel
Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone