Data science geeft inzicht in muziekbeleving

Het bureau Dialogic heeft voor de gemeente Eindhoven de muziekbeleving in Eindhoven in kaart gebracht. Hiervoor hebben ze allerlei bronnen bestudeerd om te kijken of hier relevante inzichten uit te halen vallen. Denk aan Facebook Events en Google Search. Het onderzoek biedt een mooi eerste overzicht van wat er mogelijk is met de verschillende databronnen. Lees de resultaten hier.

Een aantal interessante inzichten zijn: dat er in Eindhoven veel Nederlandstalige muziekevenementen worden gehouden in vergelijking met de rest van Nederland. Dit blijkt uit de data van BandsInTown en Musicbrainz. Ook is onderzocht of data van Facebook over evenementen en aantallen bezoekers een goede graadmeter is voor het daadwerkelijk aantal bezoekers. Hieruit is te concluderen dat de rol van Facebook steeds groter wordt bij muziekevenementen. Uit data van Google Search is te zien dat er in de zomer meer gezocht wordt naar het instrument gitaar. Terwijl in de winter er meer wordt gezocht naar de piano en cello.

De toepassing van de data en de inzichten is nog wel een uitdaging. Het onderzoek is een verkenning en geeft nog weinig antwoorden op businessopgaven van de cultuursector in Eindhoven. Maar het is een mooi voorbeeld van hoe je andere databronnen kunt gebruiken om inzichten te krijgen.

Deel dit artikel
Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone